WELCOME TO MY SITE

Member

Ahad, 14 Mac 2010

Pentingnya amalan membaca

Membaca ialah amalan yang mulia.Terdapat pelbagai bahan bacaan yang terdapat di negara kita seperti buku,majalah,akhbar,tabloid,risalah,jurnal dan sebagainya.Kewujudan pelbagai jenis bahan bacaan ini selaras dengan perkembangan minat membaca dalam kalangan masyarakat negara kita.

Banyak kebaikan yang dapat diperoleh daripada amalan membaca.Antaranya,kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan.Amalan membaca perlu menjadi amalan kepada setiap individu kerdana melalui amalan ini seseorang dapat menguasai palbagai jenis ilmu.

Amalan membaca juga dapat melatih seseorang agar sentiasa berfikir.Dengan kata lain,dengan membaca seseorang akan menjadi celik minda kerana sering terdedah kepada perkembangan semasa.Jika kita malas membaca,kita seolah-olah membiarkan otak kita berehat tanpa melakukan aktiviti yang dapat merangsangkan.

Biasanya,seseorang yang gemar membaca dapat meningkatkan kemajuan dirinya dan mempunyai kelebihan yang tersendiri.Mereka bukan sahaja berfikiran lebih matang malah cemerlag dalam peperiksaaan.

Melaui pembacaan juga penguasaan bahasa seseorang akan bertambah baik.Banyak buku yang diterbitkan dalam pelbagai bahasa.Secara tidak langsung,jika kita sering membaca buku dalam bahasa Melaysia atau bahasa Inggers kita dapat memperingkatkan lagi penguasaan dalam kedua-dua bahasa ini.

Kesimpulan, amalan membaca membawa banyak kebaikan.Dengan membaca membawa banyak kebaikan.Dengan membaca kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan seperti cogan kata ''membaca'' Jabatan Ilmu''. Masyarakat berilmu menjadi tonggak kemajuan sesebuah negara.

0 ulasan: